Cadru de proiectare curriculară
pentru tema „Călători şi călătorii prin Univers”
Prezentare generală a unităţii
de învăţare |
Conţinuturile unităţii de
învăţare |
Tema „Călători
şi călătorii prin Univers” face parte din curriculumul
transdisciplinar opţional
învăţare pentru societatea cunoaşterii destinat
elevilor de clasa a XI-a. Conţinuturile
(subtemele) care pot fi abordate în cadrul unităţii sunt: 1. Momente esenţiale ale explorării
tainelor Universului Studiul se poate concentra pe evoluţia în timp a cercetărilor
privind Universul, din Antichitate până în zilele noastre. Se vor
evidenţia descoperirile ştiinţifice şi consecinţele
acestora. 2. Călătorul şi călătoria în
istorie şi literatură Subiectul poate fi dezvoltat predominant din perspectivă
istorică şi literară: evoluţia literaturii de
călătorie; călători celebri şi experienţele
lor; lumi imaginare şi lumi reale; imaginea celuilalt în ochii
călătorului. 3. Ştiinţă şi politică:
cercetarea spaţiului în secolul XX Tema poate fi abordată prin prisma relaţiei dintre modelele
de comportament în relaţiile internaţionale impuse de lumea
bipolară postbelică şi eforturile de cercetare a
spaţiului cosmic în aceeaşi perioadă. 4. Apă, aer, foc, pământ:
călătorii în căutarea celor patru elemente Se pot reconstui expediţii organizate de-a lungul timpului pentru
a studia fiecare dintre cele patru elemente: explorarea oceanelor
(expediţiile conduse de J. Y. Cousteau), prima aselenizare, erupţia
unui vulcan, teritorii necunoscute (D. Livingstone şi H. Stanley în
Africa). 6. Călătorind cu viteza luminii Tema poate fi studiată prin simularea unei expediţii de
cercetare a spaţiului cu o navă care ar călători cu
viteza luminii: ce ar putea descoperi în diferite etape ale
călătoriei; cât de departe ar putea ajunge; ce tehnologii ar putea
fi utilizate etc. 6. Cosmogonia: modele de interpretare în istoria
religiilor Se pot studia conexiunile dintre modelele de interpretare a lumii
oferite de religie de-a lungul timpului şi descoperirile
ştiinţei. |
Aria tematică |
Fizică Chimie Istorie Astronomie Biologie Geografie Matematică Literatură Socio-umane |
Clasa |
Clasa a
XI-a |
Timp aproximativ necesar |
Număr
de ore recomandat
pentru parcurgerea temei: 2-4 ore (în funcţie profilul clasei, de
interesul elevilor). |
Proiectarea
instruirii |
în mod
particular, în cadrul tuturor temelor din curriculumul transdisciplinar
propus, datorită gradului mare de libertate în alegerea
conţinuturilor şi modalităţilor de abordare, demersul de
proiectare a instruirii presupune o serie de opţiuni ghidate de contextul
în care predă. Elementele din acest cadru de proiectare curriculară
constituie repere care vor fi operaţionalizate „hic et nunc”. Opţiunile cadrului didactic în abordarea
acestei teme vizează: A. Alegerea conţinuturilor pe care le
parcurge cu elevii – în funcţie de resursele disponibile, de
familiaritatea cadrului didactic/ cadrelor didactice cu subtemele propuse, de
modalitatea în care se doreşte valorificarea acestor subteme în cadrul
disciplinelor din trunchiul comun (fizică, chimie, istorie, astronomie,
biologie, geografie, matematică, literatură, discipline socio-umane),
de interesele şi capacităţile elevilor, de direcţia în
care cadrul didactic doreşte să orienteze parcursul de formare al
elevilor. B. Determinarea resurselor necesare – cu
recomandarea orientării către: predarea în echipă, resurse
digitale interactive, investigare şi observare în medii care permit
aplicarea practică (laborator, muzeu, observator astronomic, parc etc.). C. Alegerea strategiei didactice – în
funcţie de conţinuturile alese, de succesiunea logică a
acestora, de resursele disponibile. D. Determinarea modalităţilor de
evaluare care vor fi utilizate – în vederea valorificării depline a
învăţării; cu recomandarea orientării către
instrumente şi tehnici de evaluare formativă. |
Finalităţi ale unităţii de învăţare |
|
|||
Competenţe
specifice /Obiectivele de referinţă |
|
|||
1. Formarea
unor reprezentări ştiinţifice despre geneza şi evoluţia
Universului, a Sistemului solar şi a Terrei, concretizate prin integrarea elementelor explicative disciplinare într-un produs de
sinteză (proiect-temă de cercetare, jurnal). 2. Stimularea logicii integrate în abordarea structural-generativă a temei
(context: premise, factori
interni şi externi, caracteristici,
forţe politice, personalităţi, impact imediat şi de perspectivă). 3. Construirea
unui discurs ştiinţific analitic în baza interpretării
informaţiilor din surse cartografice şi grafice. 4. Dezvoltarea
terminologiei ştiinţifice (istorie, biologie, geografie, matematică,
astronomie) în vederea operării cu un sistem conceptual integrat. 5. Dezvoltarea capacităţii de cercetare experimentală
prin: modelare
simulatorie, tehnici de observare sistematică, analiză
cauzală, argumentare prin raţionamente
inductive şi deductive. 6. Crearea unor modele explicative, de investigare a
proceselor naturale, istorice, ideologice şi militare în baza logicii
multiple a cauzalităţii şi schimbării/evoluţiei
acestora. 7. Utilizarea
tehnologiei documentării bibliografice. |
|
|||
Obiective
operaţionale/ rezultate aşteptate (- orientative -) |
|
|||
La sfârşitul unităţii
de învăţare, elevii vor fi capabili: ·
Să identifice dimensiunile structurale, spaţiale şi
temporale ale Universului folosind puterile lui 10 şi efectuând o expediţie
virtuală ghidată de harta (digitală). ·
Să explice
efectele descoperirilor ştiinţifice legate de explorarea
Universului, redând o descriere (documentată cu suport imagistic) asupra
contextului social-istoric şi cultural în care acestea au avut loc. ·
Să descrie contextul politic
general în care va avea loc competiţia pentru cucerirea
spaţiului în perioada Războiului rece, enumerând principalele
misiuni ce au marcat cursa spaţială. ·
Să ordoneze repere temporale ale cursei înarmărilor din perioada
postbelică, realizând o axă cronologică care să evidenţieze
şi iniţiativele de cercetare. ·
Să selecteze un anumit decupaj din conţinuturile specifice temei
integrate, care să conțină exemple ce pot fi transferate în
viața reală. ·
Să elaboreze produse de sinteză ce
utilizează concepte transdiciplinare precum: cosmos, satelit,
planetă, ştiinţă, tehnică, Univers. |
|
|||
întrebări-cheie
ale curriculumului |
||||
întrebare esenţială |
|
|||
întrebările unităţii
de învăţare |
|
|||
întrebări de conţinut |
·
Care sunt momentele esenţiale ordonate cronologic
în explorarea Universului?
|
|||
Planificarea evaluării |
||||
Graficul
de timp pentru evaluare (- orientativ -) |
||||
Evaluare iniţială |
Evaluare formativă |
Evaluare sumativă |
||
1. Analiza nevoilor de
cunoaştere ale elevilor prin
chestionare orală 2. Diagnoză iniţială a nivelului de
cunoştinţe ale elevilor - mini-test oral predictiv 3. Instructaj de reactualizare a abilităţilor
digitale 4. Brainstorming: construirea unui aparat conceptual transdiciplinar pornind de la un concept
cross-curricular. |
1.
Scurt test formativ-chestionare orală 2.
Observarea curentă a activităţii individuale şi grupale 3.
Grilă de evaluare criterială 4.
Lista de verificare 5. Peer-evaluation 6. Jurnal reflexiv 7. Autoevaluarea prezentării |
1. Produse individuale şi de grup, care
pot constitui sau nu componente ale portofoliului de evaluare 2. Prezentarea unor produse de
sinteză în grup elaborate în urma activităţilor de
documentare, investigare 3. Realizarea de broşuri ştiinţifice cu
rezultate experimentale 4. Elaborarea unui material structurat despre una din
temele cross-curriculare. 5.
Grilă de evaluare criterială. 6. Lista de verificare. |
||
Aptitudini şi capacităţi necesare |
Aptitudini tehnice
Capacităţi şi
competenţe sociale
|
Metode şi procedee de instruire |
||
|
||
Adaptări pentru diferenţierea
instruirii |
||
Elevi cu
dificultăţi de învăţare |
·
Antrenarea elevilor în activităţi
suportive de grup ·
Ajustarea obiectivelor operaţionale
(stabilirea unor standarde minimale de performanţă) şi modificarea
gradului de dificultate a sarcinii de învățare ·
Adaptarea demersului didactic în
funcţie de diverse stiluri de învăţare |
|
Elevi supradotați |
|
|
Materiale
şi resurse necesare pentru unitatea de învăţare |
|
Tehnologie—Hardware
(indicaţi, prin marcare, toate
echipamentele necesare) |
|
o Aparat
foto o Disc
laser o Video ý Computer(e) ýImprimantă o Video
Camera o Aparat foto
digital ýSistem de proiecţie o Echipament pt.
Video Conferinţă o DVD Player o Scanner o Altele ý Conexiune
Internet
o Televizor |
|
Tehnologie—
Software (indicaţi, prin marcare,
toate echipamentele necesare) |
|
ý Bază de
date/Calcul tabelar o Procesare imagine o Creare pagină web ý Tehnoredactare
ýInternet Web Browser ýProcesare documente ý Software E-mail ýMultimedia o Altele o Enciclopedie pe CD-ROM |
|
Materiale tipărite |
Manualul
transdiciplinar, enciclopedii şi atlase |
Resurse
suplimentare |
Lecţii AeL, filme documentare, soft
educaţional, broşuri informative-muzee. |
Resurse Internet |
Calea
Lactee- http://mwmw.gsfc.nasa.gov/mmw_edu.html, Sistemul
Solar- http://nssdc.gsfc.nasa.gov/planetary/ Big Bang-
http://science.nasa.gov/astrophysics/focus-areas/what-powered-the-big-bang/
LHC,
CERN- http://public.web.cern.ch/public/en/lhc/lhc-en.html Explorarea
Lunii: http://nssdc.gsfc.nasa.gov/planetary/lunar/lunartimeline.html Misiunile
Apollo: http://www.nasa.gov/mission_pages/apollo/index.html Cuvintele
rostite de Neil Armstrong la 21 iulie 1969: http://www.nasa.gov/multimedia/videogallery/index.html?media_id=11463016 Despre
activitatea astronautului român Dumitru Prunariu: http://ro.wikipedia.org/wiki/Dumitru_Prunariu Memorialul astronauţilor americani: The
Astronauts Memorial Foundation (SUA): http://amfcse.org/Default.htm The Smithsonian National Air and Space Museum: http://www.nasm.si.edu/exhibitions/gal114/gal114.htm Războiul rece din perspectivă
britanică: http://whatliesbeneath.org.uk/server.php?show=nav.24218&disableFlash=0 Informaţii privind programele spaţiale
sovietice/ruse: http://www.russianspaceweb.com/chronology.html Utilizarea animalelor în programele spaţiale:
http://www.time.com/time/photogallery/0,29307,1827333_1742739,00.html Enciclopedie a spaţiului cosmic:
http://www.spacetoday.org Ferestre spre Univers: http://www.windows2universe.org Enciclopedia astronautică : http://www.astronautix.com/ Imagini de arhivă privind Războiul rece:
http://www.youtube.com/watch?v=HpYCplyBknI&feature=related Cronologie explorării spaţiului: http://www.nasaimages.org Muzeul Militar Naţional „Regele Ferdinand I” :
http://www.defense.ro/muzeumilitar/index.html Muzeul German al Tehnicii, din Sinsheim:
http://www.technik-museum.de/ |
PROIECT
DIDACTIC TRANSDISCIPLINAR Subtema 3: „Ştiinţă
şi politică: cercetarea spaţiului în secolul XX” SUGESTII DE PROIECTARE A TEMEI
CROSS-CURRICULARE |
|
|
HARTA
DISCIPLINARĂ ŞI CONCEPTUALĂ A TEMEI CROSS-CURRICULARE |
|
3.
Definirea rezultatelor aşteptate în termeni de obiective
operaţionale pe nivele taxonomice Bloom. |
Tip de cunoştinţe/ |
Obiective ale învăţării
integrate |
-Cunoştinţe
declarative (know
that) -Nivel
taxonomic Bloom 1.
Cunoaştere 2.
înţelegere (comprehensiune) |
03. Să
identifice dimensiunile structurale, spaţiale şi temporale ale
Universului folosind puterile lui 10 şi
efectuând o expediţie virtuală ghidată de harta
(digitală); 04. Să
descrie contextul politic general în
care va avea loc competiţia pentru cucerirea spaţiului în
perioada Războiului rece, enumerând principalele misiuni ce au marcat
cursa spaţială. |
-Cunoştinţe
procedurale (know
how) -Nivel
taxonomic Bloom 1.
Aplicare 2.
Analiză |
01. Să
analizeze în mod critic teorii explicative asupra genezei Universului,
stabilind acele elemente cu valoare de adevăr demonstrate
științific; 02. Să descrie componentele Sistemului Solar explicând
dinamica acestora şi corelaţii de genul: distanţa faţă de soare-aspectul
planetei-existenţa formelor de viaţă inteligentă;
|
-Cunoştinţe
conceptuale (trans-situaţionale) -Nivel
taxonomic Bloom 1.
Sinteză 2.
Evaluare |
07. Să
integreze elemente explicative disciplinare
într-un produs de sinteză (proiect-temă de cercetare, jurnal) ce
utilizează concepte
transdiciplinare precum: cosmos, satelit, planetă, ştiinţă,
tehnică, Univers. O6.
Să explice efectele descoperirilor ştiinţifice legate de explorarea
Universului, redând o descriere (documentată cu suport imagistic) asupra
contextului social-istoric şi cultural în care acestea au avut loc.
|
4.
Planificarea timpului: 2-3 lecţii |
5.
Mobilizarea resurselor necesare: tehnologice —hardware: calculatoare pentru investigaţii şi
prezentări, conexiune la Internet pentru documentare, sistem de
proiecţie pentru prezentarea proiectelor. —şi software: aplicaţii multimedia pentru prezentări,
aplicaţii de
editare text pentru realizarea jurnalelor, prezentărilor etc., lecţii
AeL, aplicaţii multi-touch. |
6.
Proiectarea şi dirijarea activităţilor de
învăţare. |
7.
Schemă orientativă pentru activităţile colaborative. |
Activitate
de învăţare colaborativă |
Loc
şi durată |
Responsabilităţi
şi participanţi (echipa de proiect) |
Rezultate
aşteptate |
Evaluarea
progreselor învăţării |
|
|
|
|
|
1. Desfăşurarea
activităţii culminante şi
evaluarea sumativă a temei :
Ø
Rezumarea şi
sintetizarea rezultatelor prin produsele realizate
Ø
Schimb de
produse/rezultate/concluzii (inter-învăţarea).
PROIECT
DIDACTIC TRANSDISCIPLINAR
TEMA
CROSS-CURRICULARĂ |
Subtema 3: Ştiinţă
şi politică: cercetarea spaţiului în secolul XX |
DESCRIEREA
TEMEI |
Deoarece
utilizarea notaţiilor exponenţiale favorizează operaţiile
matematice cu numere foarte mari (cazul macrocosmosului) sau foarte mici
(cazul lumii microscopice), în cadrul lecției se va face o
călătorie spaţială şi una temporală prin
Univers. Se va iniţia şi parcurge în mod
cronologic etapele evoluţiei ştiintei şi tehnicii în perioada postbelică, cu evidenţierea
efectelor acestor descoperiri, în sfera cultural-politică şi
militară. Se va reliefa, de
asemenea, contextul în care respectivele progrese au avut loc, ca si
transformările pe care acestea le-au generat. |
CLASA |
XI |
TIP DE
INVĂŢARE |
-integrată -reflexivă -colaborativă |
OBIECTIVE
OPERAŢIONALE |
O1. Să
analizeze în mod critic teorii explicative asupra genezei Universului, stabilind
acele elemente cu valoare de adevăr demonstrate științific; 02. Să descrie componentele Sistemului Solar explicând dinamica
acestora şi corelaţii de genul: distanţa faţă de
soare-aspectul planetei-existenţa formelor de viaţă
inteligentă; 03. Să identifice
dimensiunile spaţiale şi temporale ale Universului folosind
puterile lui 10 şi efectuând o
expediţie virtuală ghidată de harta (digitală); 04. Să descrie contextul politic general în care va avea loc competiţia pentru cucerirea spaţiului în perioada Războiului rece, enumerând principalele misiuni ce au marcat cursa spaţială; O5. Să ordoneze repere temporale ale cursei înarmărilor din perioada postbelică, realizând o axă cronologică care să evidenţieze şi iniţiativele de cercetare în spaţiul cosmic; O6. Să explice efectele descoperirilor ştiinţifice legate de explorarea Universului, redând o descriere (documentată cu suport imagistic) asupra contextului social-istoric şi cultural în care acestea au avut loc; 07. Să integreze
elemente explicative disciplinare într-un produs de sinteză
(proiect-temă de cercetare, jurnal) ce utilizează concepte transdiciplinare precum:
cosmos, satelit, planetă, orbită, ştiinţă,
tehnică, Univers. |
|
Observaţie
sistematică Metoda proiectului Brainstorming Experiment virtual Metoda lecturii prin SINELG Discuţie Panel Conversaţie
euristică Simulare Prezentare Power Point |
RESURSE
MATERIALE |
-filme
documentare -enciclopedii şi atlase -manualul transdiciplinar -tehnologie—hardware: calculatoare
pentru investigaţii şi prezentări, conexiune la Internet
pentru documentare, sistem de proiecţie pentru prezentarea propunerilor.
-tehnologie—software: aplicaţii
multimedia pentru prezentări, aplicaţii de editare text pentru
realizarea jurnalelor, prezentărilor etc., lecţii AeL,
aplicaţii multi-touch. |
RESURSE
WEB |
LHC,
CERN- http://public.web.cern.ch/public/en/lhc/lhc-en.html Explorarea
Lunii: http://nssdc.gsfc.nasa.gov/planetary/lunar/lunartimeline.html Misiunile
Apollo: http://www.nasa.gov/mission_pages/apollo/index.html Cuvintele
rostite de Neil Armstrong la 21 iulie 1969: http://www.nasa.gov/multimedia/videogallery/index.html?media_id=11463016 Despre
activitatea astronautului român Dumitru Prunariu: http://ro.wikipedia.org/wiki/Dumitru_Prunariu Memorialul
astronauţilor americani: The Astronauts Memorial Foundation (SUA): http://amfcse.org/Default.htm The
Smithsonian National Air and Space Museum: http://www.nasm.si.edu/exhibitions/gal114/gal114.htm Războiul
rece din perspectivă britanică: http://whatliesbeneath.org.uk/server.php?show=nav.24218&disableFlash=0 Informaţii
privind programele spaţiale sovietice/ruse:
http://www.russianspaceweb.com/chronology.html Utilizarea
animalelor în programele spaţiale:
http://www.time.com/time/photogallery/0,29307,1827333_1742739,00.html Enciclopedie
a spaţiului cosmic: http://www.spacetoday.org/ Ferestre
spre Univers: http://www.windows2universe.org/ Enciclopedia
astronautică : http://www.astronautix.com/ Imagini
de arhivă privind Războiul rece:
http://www.youtube.com/watch?v=HpYCplyBknI&feature=related Cronologie
explorării spaţiului: http://www.nasaimages.org Muzeul
Militar Naţional „Regele Ferdinand I” :
http://www.defense.ro/muzeumilitar/index.html Muzeul German al Tehnicii, din Sinsheim:
http://www.technik-museum.de/ |
SCENARIU
DIDACTIC
Subtema 3:
„Ştiinţă
şi politică: cercetarea spaţiului în secolul XX”
EVENIMENT INSTRUCŢIONAL
|
SUGESTII DE ABORDARE A TEMEI LA CLASĂ |
STRATEGII DE EVALUARE |
||||||||||||||||||||
I. CAPTAREA ATENŢIEI
II. ENUNŢAREA OBIECTIVELOR îNVĂŢĂRII INTEGRATE III. REACTUALIZAREA INFORMAŢIILOR ANTERIOARE IV. FURNIZAREA ELEMENTELOR CROSS-CURRICULARE NOI V. DIRIJAREA îNVĂŢĂRII INTEGRATE VI. OBŢINEREA PERFORMANŢEI VII. ASIGURAREA RETENŢIEI VIII. EVALUAREA PERFORMANŢEI IX.
TRANSFERUL
EXPERIENŢEI
DE îNVĂŢARE |
DINAMIZAREA
ELEVILOR prin exerciţii de ice-breaking. DEFINIREA
CADRULUI îNVĂŢĂRII prin: Harta Ştiu-Vreau
să ştiu-Am învăţat despre Terra, spaţiu,
Sistemul solar.
Alternativă: ANALIZA
NEVOILOR DE CUNOAŞTERE: Ce vreţi să aflaţi despre….?
PERSONALIZAREA MEDIULUI DE îNVĂŢARE (adaptare la stil de
învăţare, ritm diferenţiat, limbaj de specialitate adaptat). Scurt instructaj de
REACTUALIZARE A ABILITĂŢILOR DIGITALE ŞI ACTIVAREA
DISPOZITIVELOR spre utilizare. în cadrul temei „Ştiinţă
şi politică: cercetarea spaţiului în secolul XX”: Veţi face o
călătorie spaţială şi o călătorie
temporală prin Univers folosind puterile lui 10. Veţi parcurge în mod cronologic etapele evoluţiei
ştiintei şi tehnicii în
perioada postbelică, cu evidenţierea efectelor acestor descoperiri,
în sfera cultural-politică şi militară. Veţi descrie contextul
în care aceste progrese au avut loc, ca și transformările pe care
acestea le-au generat. DIAGNOZA INIŢIALĂ a nivelului de cunoştinţe ale
elevilor: mini-test oral predictiv de
cultură generală: Exemple Ce este Big Bang? Enunţaţi o iniţiativă
legată de explorarea spaţiului în perioada postbelică. Care sunt părţile-cheie implicate în
Războiul Rece? Conduceți o discuție prin care să
elucidați principalele concepte ce vor fi vehiculate în timpul
lecției. -Puneţi îNTREBAREA ESENŢIALĂ: Ce este de fapt lumea
noastră? Cereţi elevilor să reflecteze la această întrebare dând o
interpretare personală citatului: “De fapt, e oare Universul
infinit sau numai foarte mare? E veşnic sau doar are o viaţă
lungă? Cum ar putea mintea noastră finită să înţeleagă
un univers infinit? Nu-i o îndrăzneală prea mare fie şi doar
să încercăm? Eu cred că putem şi trebuie să încercăm să
înţelegem Universul. Am făcut progrese remarcabile în
înţelegerea cosmosului, mai ales în ultimii ani. Nu avem încă o
imagine completă, dar nici departe nu suntem.
(Stephen Hawking- ,,Universul într-o coajă
de nucă”) VARIANTE DE DOCUMENTARE pentru
tema Ştiinţă şi politică: cercetarea
spaţiului în secolul XX. A. Invitaţi
elevii să studieze resursele web recomandate pentru temă. B.
Tipăriţi şi xeroxaţi documentele şi
distribuiţi-le elevilor spre lectură folosind metoda de
lectură SINELG DISTRIBUIREA INFORMAŢIEI COMPLEMENTARE
prin variate modalităţi: vizual-auditive, narative. ACTIVITATE DE DOCUMENTARE CU SOFT EDUCAŢIONAL
CONVENŢIONAL în partea dreapta apare Sistemul Solar.
Elevul trebuie sa apese pe elementele de pe animație (corespunzator
cerinței) pentru a afla mai multe detalii. Partea de text conține o
scurtă descriere a Sistemului Solar. EXPERIMENT VIRTUAL 1 Activitate multi-touch: Călătorie
spaţială prin Univers Veți face o incursiune spaţială
prin Univers plecând de la puterea 1 a lui 10. Această
“călătorie” este similară unor operaţii de zoom-out sau
de zoom-in pe o hartă digitală. La start veți întâlni ceea ce ne înconjoară: arbori,
clădiri, stâlpi, reprezentări fireşti ale lumii
înconjurătoare. Dimensional vorbind, indivizii umani se situează
undeva între 100 şi 101. Acum veți începe călătoria
spre Univers. Este necesară o navetă spaţială care
trebuie lansată de pe Pământ şi care va trebui să
îşi poată asigura independenţa energetică pentru ceva
vreme. EXPERIMENT VIRTUAL 2 Activitate multi-touch: Călătorie temporală prin Univers
Veți începe o incursiune temporală prin
Univers plecând de la puterea 0 a lui 10, unitatea de măsură fiind
secunda. Această călătorie este similară unor
operaţii de întoarcere în timp, respectiv de evadare în viitor. Scrie un jurnal al evoluţiei planetei
albastre. Porneşte de la imaginea următoare (vezi manualul). SUGESTIE DE ACTIVITATE DE îNVĂŢARE
Cartea de identitate a Universului arată
potrivit actualei cunoaşteri ca în imaginea următoare! Oferiţi
un scurt comentariu asupra fiecărui element inclus în imagine. Lansează îNTREBAREA DE CONŢINUT: Cum am
ajuns, noi, oamenii, să cunoaştem Universul? Conduceţi o
discuţie cu clasa despre contextul politic general în
care a avut loc Războiul Rece. Discutaţi cum aceasta
problematică relaţionează cu ideea de competiţie pentru
cucerirea spaţiului. VARIANTĂ DE DOCUMENTARE CU SOFT
EDUCAŢIONAL: în partea dreaptă apare o hartă a lumii. Elevul
trebuie să plaseze elementele menţionate conform sarcinii de lucru.
Partea de text conţine o scurtă descriere a parităţii
atomice a celor două superputeri ale sfârşitului secolului XX:
S.U.A. şi U.R.S.S. SUGESTIE DE ACTIVITATE DE îNVĂŢARE A. Căutaţi
informaţii suplimentare şi realizaţi o axă
cronologică a principalelor momente ale cursei înarmărilor din
perioada postbelică. Evidenţiaţi, în cadrul axei,
legăturile dintre eforturile pentru înarmare şi cercetările
pentru explorarea spaţiului cosmic. B. Variantă soft educaţional: în
partea dreapta apare harta lumii. Elevul trebuie să apese pe punctele
indicate pe axa cronologică pentru a afla mai multe detalii despre
fiecare perioadă. ACTIVITATE
COLABORATIVĂ 1 împărţiţi
elevii în grupuri a câte 4-5 pentru a crea echipe de lucru. Instruiţi
fiecare echipă să genereze prin brainstorming cel puţin 5 idei
diferite despre transformările determinate de explorarea
spaţiului în deceniile 6 şi 7 ale secolului al XX-lea. ACTIVITATE COLABORATIVĂ 2 (Discuţie Panel) Cerinţă: Realizaţi câte un fragment de jurnal
aparţinând unor contemporani ai lansării satelitului Sputnik 1.
Comentaţi evenimentul din perspectiva unui militar sovietic, respectiv a
unui cetăţean american, a unui astronom, a unui medic, a unui
psiholog etc. împărţiţi elevii în grupuri a câte 4-5 pentru a crea
echipe de lucru. Aceştia vor constitui grupul de experţi ce va
suţine în faţa colegilor o micro-prezentare Power Point ce abordează
problematica din perspectivă proprie (experţi-militari,
experţi-astronauţi etc). . Realizaţi cu elevii investigaţiile necesare,
dacă este cazul. ACTIVITATE DE CONSOLIDARE a conceptelor prin modalități
grafice. împărţiţi
elevii în grupuri a câte 4-5 pentru a crea echipe de lucru. Instruiţi
fiecare echipă să elaboreze o hartă conceptuală
digitală (Tangible Concept Mapping); Aceasta presupune relaţionarea conceptelor transdiciplinare. Conceptul-nucleu: Cosmos. Raportarea la instrumentele create pentru evaluarea formativă; Accent pe Peer-evaluation
(inter-evaluare) SUGESTIE DE
ACTIVITATE EXTRAŞCOLARĂ (out of school) Realizaţi o
vizită tematică la Muzeul Naţional Militar „Regele Ferdinand
I”. Prezentaţi apoi, în cadrul unui material Power Point, aspectele care
privesc evoluţia aviaţiei şi a cercetării spaţiului
din perspectiva României. |
Modalităţi
de motivare iniţială (feed-before). Rubrica Am învăţat-Learn se completeză la sfârşitul
activităţii. Analiza nevoilor de cunoaştere ale elevilor prin chestionare
orală. Exerciţii de inter-cunoaștere (stil, ritm, tip de
învățare) Liste de verificare a
abilităților digitale Pentru dezvoltarea capacităţii de sinteză,
informaţiile pe care le deţineţi din diferite discipline le veţi
utiliza în mod integrat, atât în discurs, cât şi în produsele voastre. Diagnoză iniţială: Sugestie 1: mini-test oral predictiv Sugestie 2: brainstorming-construirea unui aparat conceptual transdiciplinar pornind de la un concept
nucleu. Exemplu: cosmos,
ştiinţă. Evidenţiaţi fiecare contribuţie explicativă a
elevilor. SINELG=tehnică
pesonalizată de lectură. Puneţi pe margine semnele după cum urmează: √=ceea ce ştiu deja (-) =contrazice ceea ce ştiu (+)=este cu totul nou pentru mine (?)=aş vrea să ştiu mai multe despre.... Vezi lecţiile AEL recomandate în cadrul temei. Aprecieri
stimulative privind iniţiativa de explorare. Strategiile de evaluare vor fi adaptate activității fie în
mod tradțional, fie cu soft educaţional convenţional, fie multi-touch. Concepeţi o
listă de verificare a cunoștințelor de nivel minimal, mediu
și maximal privind compoziția Universului. Evidenţiaţi
fiecare contribuţie explicativă a elevilor. Atenţie:
aveţi în vedere şi activitatea
adaptată 1, 2 sau 3 (vezi anexa nr.1). Partea de text conţine o scurtă
descriere a eforturilor de cucerire a spaţiului. Concepeți o
grilă de observare sistematică
curentă a dinamicii grupale. Produsele pot lua forma: -unui jurnal
de bord al unui astronaut participant la una dintre misiunile Apollo; -unui program de
antrenament urmat de un candidat la una dintre misiunile spaţiale; -unei liste a
efectelor zborului în spaţiu asupra corpului uman. La final, ajutaţi elevii să sintetizeze
ideile din jurnal şi să stabilească generalizări pornind
de la concluziile extrase. Alt produs
recomandat: broşuri ştiinţifice cu rezultate experimentale. Concepeţi o grilă de evaluare criterială a proiectului de
grup pentru a ghida elevii în timpul investigaţiei (vezi anexa nr. 2). Elaborați fişe de autoevaluare şi inter-evaluare a
prezentărilor. Integrarea
informațiilor validate în experienţa personală; Valorizarea metacognitivă a performanţei
prin elaborarea unui jurnal reflexiv (vexi anexa 3) |
ANEXA nr. 1
Fișă de activitate
adaptată
OBIECTIV
OPERAȚIONAL |
|
SARCINA
DE îNVĂȚARE |
La
sfârșitul activității didactice, toti elevii vor fi capabili
să: O4 Să descrie contextul politic general în care va avea
loc competiţia pentru cucerirea spaţiului în perioada
Războiului rece, enumerând principalele misiuni ce au marcat cursa
spaţială.
|
GRUPUL
1 (standarde
minimale de performanță) |
Să ordoneze repere temporale ale cursei înarmărilor
din perioada postbelică. Obiectivul va fi considerat atins
dacă elevii vor identifica cel puțin 5 momente. Să descrie contextul politic general, cu referire la paritatea
celor două puteri, U.R.S.S. și S.U.A., blocada Berlinului, criza
rachetelor din Cuba. Obiectivul va fi considerat atins dacă
elevii vor identifica cel puțin 5
aspecte. Să explice efectele descoperirilor
ştiinţifice legate de explorarea Universului, redând printr-o
descriere lumea posteblică și problemele ei. Obiectivul va fi
considerat atins dacă elevii vor da o descriere relevantă a
vieții socio-culturale a vremii. |
|
||
GRUPUL
2 (standarde
medii de performanță) |
||
|
||
GRUPUL
3 (standarde
maximale de performanță) |
||
|
Grilă de evaluare criterială a
proiectului de grup
|
4 |
3 |
2 |
1 |
ACTIVITATEA
DE
EXPLORARE
|
-Datele sunt
complete și corecte -Am verificat
datele cu ajutorul unor surse multiple. -Am
demonstrat procedee eficiente de investigare. |
-Datele sunt complete, dar cu erori. - Sursa noastră de date este validă
şi identificată clar. -Am
demonstrat deseori procedee eficiente de
investigare. |
-Mulţimea de date este limitată, unele date sunt incorecte -Sursa
noastră de date nu este clar identificată sau validată. -Investigaţia
noastră este ineficientă sau făcută cu mult ajutor din
partea profesorului |
-Majoritatea datelor sunt incomplete sau limitate. -Sursa noastră de date nu este identificată sau validată. - Faza de investigaţie a fost realizată cu
ajutorul masiv al profesorului. |
CALITATEA
CONȚINUTULUI VEHICULAT |
-Discutăm toate implicaţiile,
efectele, cauzele etc. -Discursul este clar, convingător. |
-Discutăm aspectele
cele mai importante. -Discuţia
este destul de clară. |
-Discutăm unele aspecte, dar nu toate implicaţiile de bază. -Discuţia este neclară. |
-Avem o discuţie
limitată asupra implicaţiilor. -Discuţia este incoerentă, lacunară. |
REPREZENTAREA GRAFICĂ A DATELOR |
-Folosim noile
tehnologii interpreta datele și pentru a finaliza proiectul. |
-Folosim noile tehnologii parțial
pentru a modela şi interpreta datele. |
-Datele noastre sunt
modelate, interpretate deja. |
-Nu știm să
folosim noile tehnologii pentru
interpretare. |
DESIGNUL
PREZENTĂRII |
-Am planificat o prezentare clară, variată. -Am folosit elemente de noutate ce sporesc
impactul informaţiei prezentate. - Formatul produsului nostru este inedit. |
-Am planificat o
prezentare clară, mai puțin
interesantă. -Am folosit câteva elemente ce sporesc efectul proiectului. -Formatul produsului este atractiv. |
-Demonstrăm într-o
oarecare măsură că am planificat o prezentare clară,
interesantă. -Elementele prezentate nu cresc valoarea
proiectului. -Formatul este acceptabil. |
-Nu demonstrăm că am planificat prezentarea. - Nu demonstrăm o calitate bună a prezentării. -Elementele prezentate au
un caracter banal. -Formatul proiectului este neclar, incoerent. |
ANEXA NR. 3
Jurnalul reflexiv al elevului
EXEMPLE DE îNTREBĂRI |
SCURT COMENTARIU AL ELEVULUI |
Proiectul
meu este unul de succes? De ce? Care a fost cel mai convingător aspect? |
|
Cum
ar trebui sa procedez în situații de învățare similare? |
|
S-a
modificat maniera mea obișnuită de lucru? |
|
S-a
modificat modul meu de gândire? |
|
Ce
alte strategii pot sprijini mai bine învățarea? |
|
Ce
nu am anticipat? |
|
Care dintre informaţii (şi din ce surse)
mi-au fost mai utile? |
|
Ce pot să aplic în viața de zi cu zi? |
|
Ce
aș vrea să știu în plus? Despre ce aş dori să ştiu mai
multe? |
|
Cum pot
optimiza învățarea? Cum se
poate îmbunătăţi argumentarea? |
|
Notă: Jurnalul reflexiv
ghidează elevul prin întrebări ce optimizează
învățarea și procesul de autoevaluare.