Proiectul Educația – șansa către societatea cunoașterii

„Educația – șansa către societatea cunoașterii”

 

Durata proiect: 19 luni

Perioada de implementare: 14 aprilie 2014 – 13 noiembrie 2015

Beneficiar: proiectul este implementat de Ministerul Educaţiei şi Cercetării Ştiințifice -  Unitatea de Management al Proiectelor cu Finanţare Externă

Finanțator: Proiectul este cofinanţat din Fondul Social European (FSE) în cadrul Programului Operaţional Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane (POS DRU), Axa Prioritară 2 - „Corelarea învăţării pe tot parcursul vieţii cu piaţa muncii”, Domeniul Major de Intervenţie 2.2 - „Prevenirea şi corectarea părăsirii timpurii a şcolii”

Valoare: 8.027.924,08 lei.

Obiectivul general constă în creșterea calității serviciilor educaționale furnizate de către sistemul de învățământ de stat, cu scopul diminuării numărului de persoane care abandonează sistemul de învățământ obligatoriu, respectiv pentru a sprijini în mod real persoanele aflate în situație de risc de părăsire a școlii, prin dezvoltarea și implementarea de programe moderne, aflate în strânsă legătură cu dinamica actuală a pieței muncii.

 

Proiectul urmărește:

  1. Sprijinirea, prin programul “Scoala de familie”, a elevilor aflați în situație de risc de abandon școlar și a părinților acestora, mai exact a:

ü  230 de elevi cu risc de părăsire a sistemului educational: sunt vizati în special membrii grupurilor vulnerabile precum copiii de etnie romă, persoanele cu dizabilități, persoanele din mediul rural, delicventii juvenili, copii din familiile sărace

ü  230 de părinții ai elevilor cu risc de abandon școlar: aceștia vor fi consiliați cu privire la rolul lor esențial în evoluția școlară a propriului copil.

 

  1. Susținerea, prin programul de tip „A 2a sansa”, a eforturilor de reintegrare în sistemul de învățământ a celor care au părăsit deja școala, mai exact a:

ü  360 de tineri care au abandonat învățământul obligatoriu și au cel puțin 4 ani în plus față de vârsta specifică ultimei clase absolvite;

  1. Perfecționarea personalului implicat în programele adresate celor două categorii de elevi menționate (A si B), prin formarea si perfectionarea in directii precum prevenirea abandonului scolar, programe de consiliere,asistenta psiho-pedagogica si sanitara, mai exact a:

ü  50 de persoane (cadre didactice) care gestionează cazuri de elevi cu risc de părăsire a sistemului școlar.

ü  100 persoane (cadre didactice) implicate in derularea programelor de tip A doua sansa.

Activități

Pentru atingerea obiectivelor, Ministerul Educației Naționale prin Unitatea de Management al Proiectelor cu Finanțare Externă, va desfășura, pe parcursul celor 18 de luni de implementare a proiectului, o serie de activități, printre care:

 

  1. Pentru programul de tip A doua șansă – destinat recuperării tinerilor care au abandonat învățământul obligatoriu și au cel puțin 4 ani în plus față de vârsta specifică ultimei clase absolvite:
    1. dezvoltarea unui ghid transdisciplinar și a instrumentelor TIC inovatoare suport, ce vor fi utilizate în cadrul programului "A doua șansă". Ghidul transdisciplinar rezultat va fi transpus în format interactiv, digital, reprezentând suportul informatic de desfășurare a cursului transdisciplinar destinat programelor de tip „A doua șansă”.
    2. Formarea cadreor didactice care predau în programele speciale de tip A doua șansă, în vederea aplicării la clasă a ghidului transdisciplinar și a instrumentelor TIC dezvoltate
    3. Aplicarea propriu-zisă la clasele de tip A doua șansă, evaluarea elevilor și certificarea.

 

  1. Pentru programul Școala de Familie – destinat sprijinirii elevilor cu risc de părăsire a sistemului educational:
    1. Elaborarea programului Școala de Familie, ca program de tip after-school, menit să sprijine elevii în situație de risc pentru a evita abandonul școlar
    2. Formarea cadreor didactice care vor derula programul Școala de Familie, în vederea derulării acestuia cu elevii aflați în situație de risc
    3. Implementarea propriu-zisă a programului.

 

Contextul proiectului

 

In prezent, Romania se confrunta cu o problema pe cat de reala, pe atat de grava: gradul tot mai mare al abandonurilor scolare in randul copiilor (prescolari si elevi), precum si parasirea timpurie a sistemului scolar.

In judetul Sibiu de exemplu, in anul scolar 2011-2012 au renuntat complet la invatatura 559 de elevi, fata de 455 in anul anterior. Cea mai mare crestere se inregistreaza la invatamantul liceal de zi, unde aproape s-a dublat rata abandonului scolar, de la 99 de elevi la 177 de elevi. Abandonul scolar a scazut pe unele niveluri de scolarizare, dar, la nivelul sistemului de inv. sibian cazurile de abandon scolar au crescut numeric, iar procentul de abondon a fost de 1,40% fata de1,12 %, inregistrandu-se o usoara crestere fata de anul scolar precedent.

Rata cea mai scazuta de abandon scolar se inregistreaza la nivelul primar - 0,78%, iar cea mai ridicata la liceu – 2,50%.

In prezent, majoritatii fortei de munca disponibile in mediul rural ii lipseste educatia de baza, implicit si o forma de calificare pentru o specialitate sau o meserie.

Proiectul contribuie la ameliorarea acestei probleme prin organizarea ofertei educationale suport pentru programele de tip “A doua sansa” respectiv prin programul “Scoala de familie” (un program de tip after – school/ școala după școală).

Fenomenul de abandon este cauzat de numerosi factori de influenta cumulati. Dintre acestia, cei mai semnificativi sunt familia, mediul de viata, performantele scolare obtinute pana in prezent, comunitatea integranta, dar si altii care au influente asupra progresului persoanelor:

  1. Conditiile socio-economice si nivelul de trai al familiei din care provine:

În majoritatea familiilor cu risc din mediul rural, saracia este principalul motiv de abandon scolar. Acesta reprezinta elementul declansator pentru toate fenomenele urmatoare, creand un cerc vicios din care copilul poate iesi numai in prin munca, vointa, maturitate si intelepciune extraordinare.

Saracia inseamna conditii inadecvate de locuit, dificultate in procurarea utilitatilor de stricta necesitate pentru mentinerea la scoala (conform calculelor Institutului de Stiinte ale Educatiei, suma totala necesara pt. un copil la scoala este de 419 euro/an), datorita saraciei copiii sunt solicitati la o multitudine de treburi gospodaresti in detrimentul timpului acordat studiului si, de asemenea, dupa o anumita varsta, parintii pretind copiilor sa munceasca pentru a aduce bani in casa. In plus, cei care au abandonat deja scoala deseori nu se pot ocupa de educatia proprie pentru ca de ei depind alte persoane aflate in ingrijire.

Proiectul contribuie la atenuarea acestor probleme prin oferirea de sprijin, subventii pentru participanti, respectiv a unei mese pentru fiecare zi de curs din programele “A doua sansa” si “Scoala de familie”.

  1. Nivelul de educatie al parintilor:

Numeroase analize releva faptul ca mai mult de jumatate din elevii cu risc de abandon au parinti cu cel mult studii primare.In conditiile in care parintii nu detin experienta in cadrul scolii, vor avea o influenta pozitiva limitata asupra parcursului scolar al copiilor. Cei mai multi dintre acesti parinti au o intelegere sumara a rolului scolii,a importantei educatiei si formarii pentru copiii lor,nereprezentand astfel un sprijin sau un model de urmat pentru acestia. De aici necesitatea educarii parintilor, organizarii de sedinte de consiliere si informare pentru parinti, astfel incat ei sa devina parteneri pentru educatia copiilor lor, nevoi care se pot indeplini prin implementarea proiectului.

  1. Performantele scolare ale copilului:

În urma analizelor amanuntite, s-a constat faptul ca rezultatele obtinute la evaluari pot influenta si ele parcursul elevului. Cei care obtin in mod curent calificative generale de suficient sau repetent, indiferent de mediul de provenienta (rural sau urban) sunt predispusi abandonului scolar. Diferentele apar la elevii foarte buni si buni, care, in mediul urban, au sanse mult mai mari de continuare a studiilor. La tara, chiar daca un copil are rezultate foarte bune, tentatia parintilor si societatii de a-l indrepta spre munca creste semnificativ mai mult decat la oras, mai ales datorita saraciei si conditiilor dificile de trai. Proiectul vine cu o contributie bidirectionala la corectarea acestui aspect:in primul rand educarea parintilor,care vor incuraja astfel activitatile de studiu ale copilului,iar in al doilea rand grupul tinta va beneficia de servicii de asistenta sociala de mai buna calitate, oferite de personalul institutiilor abilitate in urma participarii la cursuri de formare si perfectionare sustinute in cadrul proiectului.

  1. Modul de prezentare al materiei scolare inadaptat asteptarilor, nevoilor si intereselor copilului.

Prin intervievarea unui anumit numar de persoane din potentialul grup tinta, s-a ajuns la concluzia ca pentru unii copii, modul de prezentare al programei de invatamant este considerat neatractiv, nemotivant si plictisitor. La acest factor proiectul raspunde prin furnizarea de cursuri interactive in format online, pe calculator, laptop sau alte dispozitive similare, starnind interesul grupului tinta atat pentru programa scolara,cat si pentru tehnologiile moderne la care vor avea acces. Astfel, se va realiza atat alfabetizarea de baza, cat si cea informationala, tehnologica, ambele fiind de o necesitate esentiala in societatea contemporana.

  1. Excluderea socială

In cazul membrilor grupurilor defavorizate (romi, copii cu dizabilitati fizice sau intelectuale, delicventi juvenili, copii din familii destramate etc.), excluderea sociala este un factor esential in parcursul scolar al copiilor. Acestora le este deoseori refuzat accesul liber la o educatie de calitate (la scoli), sunt marginalizati, evitati si exclusi din grupuri sociale, sunt descurajati atat de catre familie, cat si de catre scoala si comunitate in general.

Proiectul raspunde acestor nevoi prin desfasurarea de actiuni integratoare in educatie, precum participarea la programele de tipul “A doua sansa”, sau prin organizarea programului ”Scoala de familie”, ca program de tip after – school, atat pentru cei din grupuri vulnerabile, cat si pentru restul categoriilor vizate.

Privind pe termen lung, educatia de baza va genera imbunatatirea nivelului de pregatire a capitalului uman, ce va conduce mai departe la cresterea ratei de participare pe piata fortei de munca si, implicit, a ratei de ocupare, acesta fiind un obiectiv major al Strategiei de la Lisabona.  

Pentru a “trata” si preveni consecintele dramatice din piata muncii, trebuie in primul rand eliminata cauza declansatoare, anume fenomenul de abandon scolar si parasirea timpurie a educatiei. Rata abandonului scolar in Romania a fost in 2012 de 17,4%,in scadere fata de 2011,cand a fost de 17,5%,si fata de 2010 (18,4%),insa mult peste media de 12,8% din UE, conform datelor publicate de Eurostat.

In particular, pe criterii de mediu de viata si gen, ratele abandonului scolar in invatamantul primar si gimnazial se prezinta astfel:

Ø  Anul scolar 2008/2009: in mediul rural, au abandonat scoala 1,9% din elevi,iar in mediul urban procentul a fost de 1,5%. Dintre acestia, baietii sunt mai expusi  fenomenului (1,8%) decat fetele(1,5%);

Ø  Anul scolar 2009/2010: in mediul rural, au abandonat scoala 1,6% din elevi, iar in mediul urban procentul a fost de 1,5%. Dintre acestia, baieti:1,7% si fete:1,4%.;

Ø  Anul scolar 2010/2011: in mediul rural, au abandonat scoala 1,8% din elevi, iar in mediul urban procentul a fost de 1,8%. Dintre acestia, baietii sunt mai expusi (1,7%) decat fetele(1,9%).

In anul 2009-2010, in inv.liceal,18.100 elevi au abandonat acest nivel de educatie, rata abandonului mentinandu-se pe un trend descrescator,cu mici fluctuatii, pentru acest nivel (de la 3,5% in anul scolar 2000-2001, la 2,2% in anul 2009-2010).

In inv. profesional, abandonul scolar a inregistrat, in general, valori mai ridicate comparativ cu celelalte niveluri educationale. Astfel, la sfarsitul anului scolar 2009-2010, au abandonat scoala 8,6%(10.000) dintre elevii invatamantului profesional.

O rata ridicata a abandonului scolar s-a inregistrat si in inv. postliceal (5,5%).

In anul 2008-2009, in regiunea Centru, AS a fost de 9%, in judetul Brasov atingand 14,1%.

In anul 2010-2011, procentul de AS din jud. Brasov a fost de 19,2 %,unul dintre cele mai ridicate din tara.

In jud. Arges in schimb, in anul 2009-2010, nr. celor care au parasit scoala afost de 290,fata de 2011-2012 cand acesta a crescut la 363.

In Prahova, in anul 2011-2012,202 elevi au abandonat clasele I-IV, au renuntat la gimnaziu 619 elevi şi 446 au renuntat la liceu,totalizand 1267 de copii, respectiv peste 1% dintre elevi.

 

Proiectul se adreseaza urmatoarelor categorii de persoane eligibile pentru a face parte din grupul tinta:

Ø  Persoane care au abandonat invatamantul obligatoriu-nu mai frecventeaza scoala si au cel putin 4 ani in plus fata de varsta specifica ultimei clase absolvita (360 pers.). Proiectul urmareste reintegrarea lor in educatie pentru a le oferi macar pregatirea de baza pentru abordarea unei meserii viitoare. Acestia provin din ambele medii: rural si urban.

Ø  Elevi cu risc de parasire a sistemului educational: sunt vizati in special membrii grupurilor vulnerabile: copiii de etnie roma, persoanele cu dizabilitati, persoanele din mediul rural, delicventii juvenili etc. De asemenea, restul grupului tinta va fi alcatuit din copii din familii sarace (mai ales din mediul rural), respectiv ai caror parinti nu au experienta educatiei de baza (invatamantului obligatoriu), acestia fiind principalii factori influentatori identificati in urma analizelor effectuate – 230 elevi.

Ø  Parintii elevilor cu risc de abandon scolar: avand in vedere ca una dintre principalele cauze ale abandonului este reprezentata de neimplicarea parintilor in activitatea scolara a copilului,lipsa de interes si de incurajare pentru parcursul acestuia,este esential ca parintii sa inteleaga si sa constientizeze rolul lor real in evolutia scolara a propriului copil,precum si faptul ca educatia este cea mai buna sansa pentru construirea unui viitor profesional de succes,ce asigura pe termen lung un nivel de trai decent – 230 parinti.

Ø  Personalul care lucreaza cu persoane in pericol de parasire a sistemului scolar - se vor organiza cursuri de perfectionare si formare pentru aceasta categorie,cu scopul de a spori capacitatea acestora de furnizare a unor servicii specializate de calitate superioara –150 pers.