Ce ne-am propus?
Prin intermediul componentei Parteneriat pentru Scoala si Comunitate, ne-am propus sa sprijinim scolile si comunitatile din mediul rural in vederea imbunatatirii eficiente a calitatii invatamantului, sa incurajam scolile si autoritatile locale sa colaboreze in vederea diagnosticarii problemelor, formularii si implementarii solutiilor.
Prin programul de Granturi Scoala - Comunitate urmarim:
- Sa cream un cadru de colaborare intre scolile din mediul rural si comunitatea din care fac parte, care in prezent este slab sau chiar inexistent;
- Sa cream o dinamica interna a scolii, inclusiv comunicarea orizontala si verticala intre factorii implicati (directori de scoli, cadre didactice, elevi, inspectori, parinti, etc.);
- Sa imbunatatim procesul de invatare-predare;
- Sa crestem ratele de absolvire si ratele de trecere de la un ciclu de invatamant la altul;
- Sa imbunatatim capacitatea locala de a administra sistemul de invatamant.
Rezultatul final pe care il dorim este imbunatatirea accesului elevilor din scolile din mediul rural la un invatamant de calitate.
Cui ne adresam?
Ne adresam tuturor elevilor, cadrelor didactice din scolile situate in mediul rural. De asemenea, Componenta se adreseaza inspectorilor scolari si comunitatii locale din comuna si/sau satul in care se afla scoala. Programul va fi aplicat in intreaga tara, in 41 de judete, cuprinzand aproximativ 2.868 de consilii locale si peste 10.500 de scoli din mediul rural.
Estimam ca sumele acordate vor fi in medie echivalentul in LEI a 4.000 USD, plafonul maxim fiind echivalentul in LEI a 7.000 USD.
In cadrul Componentei de Granturi Scoala-Comunitate, sunt finantate trei categorii de subproiecte:
- Subproiecte care incurajeaza participarea elevilor si asigura sprijin elevilor defavorizati. (Exemple de teme de subproiecte: descoperirea lucrului in echipa; dezvoltarea unor metode interactive de invatare; centre de informare si comunicare scolara la nivelul comunitatii; orientarea elevilor in alegerea carierei; jocul de roluri sociale in comunitate; scoala ca centru de cercetare; vizite si excursii tematice; ferme scolare; gradinarit (sera, livada scolii sau gradina botanica a scolii); organizarea de intruniri pe diferite teme; organizarea de tabere de scolare pe timpul verii; competitii sportive).
- Subproiecte care asigura imbunatatirea activitatii cadrelor didactice. (Exemple de teme de subproiecte: crearea de tehnici bazate pe joc; elaborarea de noi materiale educationale; folosirea materialelor audio-video; elaborarea unor ghiduri de lucru pentru meseriile traditionale; crearea unor spatii didactice).
- Subproiecte care intaresc relatiile la nivelul comunitatii, deschiderea scolii catre comunitate si asigurarea micilor reparatii ale scolilor. (Exemple de teme de subproiecte: ziua portilor deschise; cluburi ale parintilor; centre culturale ale comunitatii; prezentarea comunitatii in fapte si cifre (monografii, brosuri etc.); sarbatorirea traditiilor locale; panouri de afisare a activitatilor scolii si comunitatii; colaborarea la publicatiile scolii si comunitatii; postul de radio al scolii; trupa de teatru a scolii si comunitatii; efectuarea de mici lucrari de reparatii a scolilor).
Care sunt institutiile locale (la nivelul satului si/sau comunei) care sunt implicate in pregatirea si implementarea unui subproiect educational in cazul in care scoala obtine un grant?
La nivel local, in pregatirea si implementarea unui subproiect, daca scoala obtine un grant, sunt implicate doua institutii:
- Consiliul de Administratie al Scolii (CAS)
In conformitate cu Legea Invatamantului, art. 145, CAS functioneaza la nivelul scolilor cu personalitate juridica. Consiliul de Administratie al Scolii este alcatuit din 9-15 membri, astfel: - directorul scolii;
- directorul adjunct al scolii;
- reprezentantul consiliului local;
- reprezentantul primarului;
- reprezentanti ai parintilor;
- 1-5 cadre didactice reprezentand toate ciclurile si structurile scolare din unitatea de invatamant;
- reprezentantul agentilor economici.
In cadrul Programului GSC, Consiliul de Administratie al Scolii (CAS) beneficiaza de asistenta in vederea dezvoltarii capacitatii de a elabora Planul de Dezvoltare Scolara. De asemenea, CAS identifica acele nevoi educationale ale scolii care devin tinte strategice stabilite prin Planul de Dezvoltare Scolara. Pe baza tintelor din Planul de Dezvoltare Scolara CAS defineste obiectivele unei propuneri de subproiect si numeste o Echipa de SubProiect (ESP). In derularea programului GSC, CA va desfasura urmatoarele activitati: - efectueaza analize de nevoi si elaboreaza propuneri pentru imbunatatirea activitatii scolii dupa realizarea procesului de facilitare;
- stabileste contacte cu Primaria pentru a primi sprijinul acesteia in vederea asigurarii contributiei locale necesare subproiectului;
- numeste ESP;
- aproba propunerea de subproiect si bugetul intocmit de ESP;
- pregateste si monitorizeaza implementarea subproiectului;
- asigura continuitatea rezultatelor obtinute prin implementarea subproiectului.
- Echipa de Subproiect (ESP)
ESP este alcatuita din directorul scolii, un cadru didactic si un reprezentant al comunitatii (posibil un parinte). Principalele sarcini ale ESP sunt urmatoarele: - sa selecteze una sau mai multe probleme prioritare identificate in urma analizei de necesitati sau in planul de dezvoltare scolara si sa elaboreze o propunere de subproiect;
- sa dezbata tema propusa si si sa includa reactiile primite de la alti membri ai Consiliului de Administratie al Scolii;
- sa intocmeasca un buget in functie de costurile activitatii incluse in propunere si sa identifice sursele contributiei comunitatii;
- sa delege persoanele/specialistii responsabili cu indeplinirea activitatilor incluse in subproiect;
- sa depuna la termen propunerile si sa ofere informatii suplimentare, daca este cazul.
Dupa ce o propunere a fost acceptata, ESP si CAS vor fi responsabile cu luarea tuturor deciziilor in vederea demararii activitatilor.