Carmen Baltaretu
Clasament: Incepator
Publicări: 2
Dată aderare: 14.04.2010
Mesaje recente
|
RE: Metode interactive-exemple de aplicare la clasa
24.05.2010 14:04
ca răspuns la Lelia Viorica Stinga.
Am folosit la clasa foarte multe din metodele interactive. Una dintre metodele preferate de elevii mei este metoda mozaicului, de aceea va voi arata cum am folosit-o la o lectie de limba romana. Mozaicul este o metodă de învăţare interactivă, care se bazează pe distribuirea sarcinilor de învăţare unor grupuri de elevi, astfel ca, în urma colaborării, fiecare elev să aibă întreaga schemă de învăţare. Învăţarea diferenţiată se bazează pe idea că unii elevi pot cunoaşte mai bine anumite aspecte ale conţinutului, dar că toţi au aceleaşi cunoştinţe generale despre întregul subiect. Numerotarea elevilor şi împărţirea lor pe grupe după un algoritm specific este foarte importantă. Uzuală este formarea grupelor de câte patru elevi; fiecărui elev din grup I se atribuie câte un număr de la 1 la 4.
1 2 3 4 grup iniţial A 1 2 3 4 grup iniţial B 1 2 3 4 grup iniţial C 1 2 3 4 grup iniţial D Subiectul ce urmează a fi abordat se împarte în prealabil în patru părţi, de dimensiuni şi grade de dificultate similare. Urmează reaşezarea elevilor în sală: toţi elevii cu acelaşi număr vor forma câte un grup de experţi 1 1 1 1
2 2 2 2
3 3 3 3
4 4 4 4 Elevii din grupul de experţi au sarcina de a învăţa cât mai bine partea din materialul de studio care le-a fost atribuită pentru a le preda colegilor lor din grupurile iniţiale. Pentru aceasta, ei vor discuta problemele şi informaţiile cele mai importante şi se vor gândi la o modalitate de a le prezenta, de a preda partea pregătită de ei colegilor din grupul iniţial. Învăţătorul poate interveni ca moderator oferind consultanţă elevilor când aceştia ajung în impas. Experţii găsesc modalităţi eficiente de verificare a înţelegeri materialului de către colegii din grupul cooperative. După îndeplinirea sarcinilor de lucru din fiecare grup de experţi, elevii, specializaţi fiecare într-o parte a lecţiei, revin în grupurile iniţiale şi predau colegilor partea pregătită cu ceilalţi experţi. Astfel , în fiecare grup iniţial vom avea patru elevi specializaţi fiecare într-o parte diferită a lecţiei şi fiecare dintre aceştia va preda partea lui. Fiecare elev are responsabilitatea predării şi învăţării de la colegi. Structurată pe paşi, metoda cuprinde: Pasul 1: Se formează grupuri cooperative şi se distribuie materialul de lucru. Pasul 2: Grupurile de experţi studiază materialul şi-şi pregătesc prezentările îîmpreună. Pasul 3: Experţii se întorc în grupurile cooperative pentru a prezenta materialul. Obiectivul echipei este ca toţi membrii grupului să-şi însuşească întregul material. Pasul 4: Răspunderea individuală şi de grup. Grupurile sunt responsabile de însuşirea întregului material de către toţi membrii. Numărul elevilor dintr-un grup de lucru poate fi variabil în funcţie de dificultăţile sarcinilor de rezolvat. Personal am utilizat lucrul pe grupe de patru elevi, aşezaţi în bănci vecine înainte de începerea orei. Organizarea grupelor nu ridică probleme dacă cunoaştem vine elevii şi dacă ţinem seama de conţinutul concret al activităţii grupului. Grupurile constituite sunt eterogene sub aspectul nivelului de pregătire. Am căutat să existe un echilibru relative stabil de forţe între grupe. Comunicarea sarcinilor de lucru am facut-o în scris, prin distribuirea unor fişe de lucru (corespunzătoare numărului de grupe). Pentru lecţia “Genul substantivului” am împărţit fişe cu următorul conţinut: Experţi 1 1. Recunoaşteţi substantivele din textul următor. Precizaţi ce denumeşte fiecare, felul şi numărul. “Când eram şcolar, bunica mi-a dăruit, spre bucuria mea, o carte despre călătoria cu balonul, alta despre avalanşe şi o cutie cu creioane colorate.” 2. Formulaţi alte sarcini pentru textul dat. Experţi 2 1. Număraţi substantivul “şcolar” la : numărul singular numărul plural 2. Daţi şase exemple de alte substantive care se numără “ un” la singular şi “doi” la plural. De reţinut: Substantivele care primesc prin numărare, la numărul singular cuvântul “un” şi la numărul plural cuvântul “doi “sunt de genul masculin. 3. Daţi exemple de substantive proprii numind personae de sex bărbătesc. 4. Formulaţi alte cerinţe din care să verificaţi înţelegerea substantivelor de genul masculin. Experţi 3 1. Număraţi substantivul “bunica” la : numărul singular numărul plural 2. Daţi şase exemple de alte substantive care se numără “ o” la singular şi “două” la plural. De reţinut: Substantivele care primesc prin numărare, la numărul singular cuvântul “o” şi la numărul plural cuvântul “două “sunt de genul feminin. 3. Daţi exemple de substantive proprii numind personae de sex feminin. 4. Formulaţi alte cerinţe din care să verificaţi înţelegerea substantivelor de genul feminin.
Experţi 4 1. Număraţi substantivul “balon” la : numărul singular numărul plural 2. Daţi şase exemple de alte substantive care se numără “un” la singular şi “două” la plural. De reţinut: Substantivele care primesc prin numărare, la numărul singular cuvântul “o” şi la numărul plural cuvântul “două “sunt de genul feminin. 3. Formulaţi alte cerinţe din care să verificaţi înţelegerea substantivelor de genul feminin. Dintre exerciţiile propuse de grupurile de experţi amintesc: Grupul de experţi 1 a) Alcătuiţi familia de cuvinte pentru substantivul “şcolar”. b) Modificaţi numărul substantivelor din text. Grupul de experţi 2 Dictare gramaticală. Scrieţi numai substantivele masculine dintre următoarele: casă, pom, arici, frumuseţe, cutremur, copil, avion, musafir. Grupul de experţi 3 Demonstraţi prin numărare substantivele de genul neutru din text. Pentru a mă convinge că fiecare expert s-a făcut înţeles de grupul iniţial di care făcea parte, am dat în final muncă independentă ce a cuprins: 1. Determinaţi genul substantivelor următoare prin numărare: dulap, carte, iepure. 2. Scrieţi câte trei substantive la numărul singular la toate cele trei genuri. Treceţi-le la plural. Majoritatea elevilor au primit calificativul F.B. Metoda a dat rezultate foarte bune şi la matematică, la predarea capitolului “Unităţi de măsură”, dar şi în efectuarea unor lucrări practice: trasări de drepte şi unghiuri pe teren, măsurarea şi determinarea perimetrelor unor figuri plane , construirea şi desfăşurarea de corpuri etc. .
|