Daniela Nistor
Clasament: Avansat
Publicări: 39
Dată aderare: 02.10.2010
Mesaje recente
|
RE: Evaluarea nu este o pedeapsă!
01.03.2011 00:12
ca răspuns la Maria Borsan.
Pentru început, ar fi poate util să discernem între diferite tipuri de evaluare precum normativă, criterială şi auto-competitivă.
Dacă aplicăm un test pentru a alege, de exemplu, pe cei mai buni 10% dintre elevii unei clase, pe care apoi să îi pregătim pentru, să zicem, olimpiadă, aceasta va fi o evaluare normativă care compară elevii între ei şi îi recompensează pe cei mai buni (vor fi incluşi în lotul olimpic). Notele arată nivelul celor care concurează, raportat la o normă prestabilită.
Evaluarea criterială măsoară ce poate face un elev la un moment dat cu ceea ce ştie. Este o metodă de evaluare foarte bună, dar este absolut necesar să fie definite cu rigurozitate criteriile, altfel evaluatori diferiţi (sau chiar acelaşi evaluator) pot aplica standarde diferite. Tocmai de aceea, evaluarea criterială trebuie raportată întotdeauna la obiectivele de învăţare.
O formă alternativă de abordare a evaluarii este cea auto-competitivă, care se raportează în mod individual la fiecare elev în parte. În acest caz, se va lua ca reper nivelul fiecărui elev şi i se va evalua diferenţiat progresul realizat. Acest tip de evaluarea implică informarea prealabilă a elevului asupra criteriilor importante pe care trebuie să le îndeplinească într-un anumit interval de timp. Elevului i se arată ce anume nu ştie să facă (concret, unul/ două elemente), ce ar trebui să facă pentru a reuşi şi până când; se menţionează totodată şi „răsplata” pentru realizare. Evaluarea auto-competitivă reprezintă deci un feedback informal ce se oferă elevului chiar în timp ce învaţă.
|
|