Acest site este cofinanţat din Fondul Social European prin Programul Operaţional Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane 2007-2013
Forum
Vizualizare combinaţii Vizualizare plată Vizualizare arborescentă
Fire de discuţie [ Anterioara | Următoarea ]
Evaluarea nu este o pedeapsă!
toggle
Evaluarea nu este o pedeapsă!
17.10.2010 10:06
Evaluarea este procesul prin care iti monitorizezi propriul progres, afli cat de bun esti, unde trebuie sa ajungi si cum trebuie sa actionezi pentru a progresa.
Evaluarea centrată pe elev
12.02.2011 23:07 ca răspuns la Maria Borsan.
Evaluarea nu este o pedeapsă, ea ne oferă posibilitatea să îndreptăm greşelile şi să proiectăm instruirea în funcţie de nevoile de învăţare al elevilor.
Un scop important în educaţie este de a forma elevi care să poată învăţa singuri – schimbarea într-o evaluare centrată pe elev
Transformarea într-o evaluare centrată pe elev nu înseamnă abandonarea practicilor tradiţionale de evaluare utilizate la clasă, ci însemnă integrarea unei varietăţi de strategii centrate pe elev, pe parcursul ciclului de instruire. Aceste strategii contribuie şi la instruire şi la învăţare în acelaşi timp
RE: Evaluarea nu este o pedeapsă!
13.02.2011 20:20 ca răspuns la Maria Borsan.
Trebuie sa concepem evaluarea in asa fel incat elevii sa nu fie speriati,stresati de verificarea cunostintelor,priceperilor si deprinderilor pe care le-au acumulat,ci sa considere aceasta activitate ca o metoda de a -si descoperi propriul progres,de a se autoevalua.Prin evaluare nu pedepsim elevii,ci urmarim o confirmare a activitatii didactice pe care am prestat-o,oglindita in rezultatele elevilor,pentru a putea ameliora procesul didactic in etapa urmatoare,a completa unele lacune in cunostintele elevilor sau corecta unele cunostinte insusite gresit.
Evaluarea este un activitate strict necesara si nu trebuie privita ca o povara sau o metoda de a pedepsi elevii!
RE: Evaluarea nu este o pedeapsă!
13.02.2011 20:21 ca răspuns la Maria Borsan.
Trebuie sa concepem evaluarea in asa fel incat elevii sa nu fie speriati,stresati de verificarea cunostintelor,priceperilor si deprinderilor pe care le-au acumulat,ci sa considere aceasta activitate ca o metoda de a -si descoperi propriul progres,de a se autoevalua.Prin evaluare nu pedepsim elevii,ci urmarim o confirmare a activitatii didactice pe care am prestat-o,oglindita in rezultatele elevilor,pentru a putea ameliora procesul didactic in etapa urmatoare,a completa unele lacune in cunostintele elevilor sau corecta unele cunostinte insusite gresit.
Evaluarea este o activitate strict necesara si nu trebuie privita ca o povara sau o metoda de a pedepsi elevii!
RE: Evaluarea nu este o pedeapsă!
28.02.2011 23:58 ca răspuns la Maria Borsan.
Evaluarea curentă este necesară în şcoală, pentru că oferă posibilitatea de a cuantifica actul învăţării atât din punct de vedere cantitativ cât şi calitativ.
Evaluarea este, din toate punctele de vedere, un „rău” absolut necesar: folosită corect şi principial, pe baza unor criterii prestabilite, ea poate oferi un important feedback atât profesorului şi cât elevului, devenind un element motivaţional esenţial.
RE: Evaluarea nu este o pedeapsă!
01.03.2011 00:01 ca răspuns la Maria Borsan.
Profesorul bun nu este acela care îl ,,prinde” pe elev cu lecţia neînvăţată, fiindcă evaluarea n-ar trebui să sancţioneze, ci să ofere informaţii despre ce ştie şi ce poate să facă elevul cu ceea ce a învăţat.
Dacă un test de evaluare nu oferă asemenea informaţii, ci doar ,,note”, el este inutil din punct de vedere formativ (şi educativ).
RE: Evaluarea nu este o pedeapsă!
01.03.2011 00:12 ca răspuns la Maria Borsan.
Pentru început, ar fi poate util să discernem între diferite tipuri de evaluare precum normativă, criterială şi auto-competitivă.

Dacă aplicăm un test pentru a alege, de exemplu, pe cei mai buni 10% dintre elevii unei clase, pe care apoi să îi pregătim pentru, să zicem, olimpiadă, aceasta va fi o evaluare normativă care compară elevii între ei şi îi recompensează pe cei mai buni (vor fi incluşi în lotul olimpic). Notele arată nivelul celor care concurează, raportat la o normă prestabilită.

Evaluarea criterială măsoară ce poate face un elev la un moment dat cu ceea ce ştie. Este o metodă de evaluare foarte bună, dar este absolut necesar să fie definite cu rigurozitate criteriile, altfel evaluatori diferiţi (sau chiar acelaşi evaluator) pot aplica standarde diferite. Tocmai de aceea, evaluarea criterială trebuie raportată întotdeauna la obiectivele de învăţare.

O formă alternativă de abordare a evaluarii este cea auto-competitivă, care se raportează în mod individual la fiecare elev în parte. În acest caz, se va lua ca reper nivelul fiecărui elev şi i se va evalua diferenţiat progresul realizat. Acest tip de evaluarea implică informarea prealabilă a elevului asupra criteriilor importante pe care trebuie să le îndeplinească într-un anumit interval de timp. Elevului i se arată ce anume nu ştie să facă (concret, unul/ două elemente), ce ar trebui să facă pentru a reuşi şi până când; se menţionează totodată şi „răsplata” pentru realizare. Evaluarea auto-competitivă reprezintă deci un feedback informal ce se oferă elevului chiar în timp ce învaţă.
RE: Evaluarea nu este o pedeapsă!
01.03.2011 00:19 ca răspuns la Maria Borsan.
Merită reţinute următoarele aspecte:
• nu se poate stabili o legătură unidirecţională între rezultatele obţinute de elevi la un test şi succesul unui curs, al unui set de lecţii;
• proiectarea şi desfăşurarea unui curs, a unui set de lecţii vor avea impact asupra rezultatelor la test;
• rezultatul unui test nu este doar oglinda activităţii elevului, ci şi a profesorului.
RE: Evaluarea nu este o pedeapsă!
01.03.2011 00:33 ca răspuns la Maria Borsan.
Aspectele practice ale aplicării unui test:
Un test sigur şi valid din punct de vedere al conţinutului nu ne va fi de mare folos dacă e costisitor (multe foi de multiplicat), dacă implică o procedură complicată de administrare şi consumă prea mult timp la corectare.
RE: Evaluarea nu este o pedeapsă!
01.03.2011 00:50 ca răspuns la Maria Borsan.
„Oare de ce tocmai evaluare orală?''
Să conştientizăm avantajele metodei:
Cunoaşterea tipurilor de întrebări şi a tehnicii lor de utilizare poate uşura mult atât predarea cât mai ales evaluarea.
Trebuie să se creeze impresia de „hai să învăţăm împreună”, de încurajare a elevilor să gândească.
Distribuirea largă a întrebărilor, varietatea de adresare, alternarea întrebărilor închise cu acelea deschise, toate acestea pot transforma evaluarea curentă într-o activitate informală complexă şi interesantă.
Întrebările orale folosite cu înţelepciune şi în cadrul unui sistem bine structurat pot fi o foarte bună metodă de evaluare orală.
RE: Evaluarea nu este o pedeapsă!
01.03.2011 01:03 ca răspuns la Maria Borsan.
Orice evaluare se bazează pe o comparare:
a) între elevi;
b) pentru acelaşi elev, în ceea ce priveşte stadiul la care se află în prezent faţă de un moment anterior;
c) în privinţa abilităţii dovedite de elev în îndeplinirea sarcinii de lucru.

Rezultatele unui test sunt relative, în sensul că scorul obţinut nu are valoare absolută în afara condiţiilor în care a fost susţinută testarea.
De aceea este foarte important să alegem şi să construim tipul de test adecvat în funcţie de obiectivul urmărit. Profesorul care nu este conştient de relaţia dintre conţinut şi rezultate riscă să creeze teste care vor oferi informaţii false.
RE: Evaluarea nu este o pedeapsă!
01.03.2011 01:11 ca răspuns la Maria Borsan.
Evaluarea portofoliului
Nu sunt doi elevi la fel, nu învaţă la fel, nu le este la fel de uşor să realizeze un anumit lucru.
Portofoliul, ca succesiune de materiale adunate pe parcursul învăţării, reflectă strădania şi responsabilitatea asumată de elev în procesul de învăţare.
Aprecierea portofoliului are în vedere în primul rând progresul realizat şi, de asemenea, efortul depus pentru realizarea acestuia. De aceea nu trebuie să se aplice acelaşi „metru”/ aceleaşi criterii de evaluare tuturor elevilor. De exemplu, în cazul unui elev dezordonat, vom aprecia ordinea şi rigoarea cu care au fost selectate piesele; în cazul unui elev care se limitează de obicei la litera manualului, putem aprecia piesele care reflectă efortul de investigare, de aprofundare, de studiu individual ş.a.m.d.
Totuşi, un salt evident între primele şi ultimele piese în ceea ce priveşte calitatea materialului trebuie să fi e un criteriu comun, iar elevii trebuie încurajaţi să urmărească ei înşişi acest criteriu.
Vor deveni astfel conştienţi de progresul realizat, va creşte respectul de sine şi încrederea în propriile forţe.
Deşi evaluarea prin intermediul portofoliului este mai puţin riguroasă decât cea realizată prin metodele tradiţionale, ea are marele avantaj că o personalizează, oferind totodată informaţii variate pe baza cărora profesorului îşi poate întemeia o judecată completă asupra performanţelor elevului.
RE: Evaluarea nu este o pedeapsă!
01.03.2011 01:15 ca răspuns la Maria Borsan.
Predarea şi evaluarea sunt două procese strâns legate între ele. În construirea demersului de predare-învăţare, profesorul stabileşte nişte obiective care ar trebui atinse printr-un număr de abilităţi/ deprinderi aplicate într-un context tematic şi operaţional. Acesta constituie baza evaluării. Orice instrument de evaluare este transpus într-un format şi explicat prin instrucţiunile date pe materiale folosite pentru a colecta răspunsurile elevilor care vor fi evaluaţi (notaţi).
Rezultatele evaluării constituie feedback pentru elev, deoarece îi dau măsura muncii sale; în acelaşi timp, evaluarea constituie feedback pentru profesor care confruntă aceste rezultate cu obiectivele stabilite şi hotărăşte dacă şi în ce măsură poate continua cu obiectivele următoare.