Acest site este cofinanţat din Fondul Social European prin Programul Operaţional Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane 2007-2013
Forum
Vizualizare combinaţii Vizualizare plată Vizualizare arborescentă
Fire de discuţie [ Anterioara | Următoarea ]
Tratarea diferentiata a elevilor
toggle
Tratarea diferentiata a elevilor
Etichete: cunoasterea elevilor
02.05.2010 11:56
Practici pedagogice. Planificare pentru succes în învăţare

,,Atunci când predarea se pliază pe nevoile elevilor, atitudinea acestora se schimbă și se obţin rezultate mai bune” (Cotton, 1998). Toţi elevii au nevoie de condiții adecvate nivelului lor si de, sprijin individualizat. Informaţiile obţinute de profesori prin evaluările formative îi ajută să proiecteze activitatea didactică in care utilizeaza resurse procedurale si materiale care să corespundă nevoilor tuturor elevilor. De asemenea, elevii au nevoie de un mediu de învăţare care să le permită să-și folosească punctele tari și interesele pentru a acumula cunoștinţe și pentru a-si dezvolta capacităţile.
Instruirea diferențiată nu are retete,tine de un anumit mod de gândire al educatorului.Factorii de diferentierea elevilor sunt:: varsta, nivelul de cognitie, stilul de invatare, tipurile de inteligente.

Tomlinson (2000) enumeră patru modalităţi prin care profesorii pot diferenţia instruirea:
prin conţinut: ajustarea a ceea ce au de învăţat elevii sau a modului în care ei primesc informaţia necesară;
prin proces: recomandarea unor modalităţi de abordare a conţinutului;
prin produse: crearea de oportunităţi de exersare, aplicare şi extindere a ceea ce au învăţat într-o varietate de moduri;
prin mediul învăţării: crearea unei clase în care să existe zone de studiu în linişte şi zone de interacţiune şi în care să se predea rutine care dezvoltă independenţa de acţiune.


În educaţie nu există reţete, există experienţă acumulată, idei, teorii bazate pe cercetări noi, practici confirmate care şi-au demonstrat în timp eficienţa, valori, principii, reguli.
Succesul educaţiei se bazează pe adaptarea demersului educaţional la nevoile individuale ale fiecărui elev.
RE: Tratarea diferentiata a elevilor
07.05.2010 18:26 ca răspuns la Maria Borsan.
Ma numesc Mihaly Doina si lucrez de 33 de ani ca invatatoare.Acum , mai mult ca oricand , chiar copiii ne impun abordarea lor diferentiata.Daca noi , ca si cadre didactice , facem tot ce ne sta in puteri sa realizam acest deziderat , in cele mai multe scoli baza materiala este atat de limitata incat nu putem pune in practica ,decat intr-o mica masura ,ceea ce e absolut necesar pentru elev.
De un real folos a fost pentru mine studiul Modulului 3.
RE: Tratarea diferentiata a elevilor
19.05.2010 11:56 ca răspuns la Maria Borsan.
Activitatea diferenţiatǎ trebuie sǎ-i cuprindǎ pe toţi elevii clasei, atât pe cei care întâmpinǎ dificultǎţi, cât şi pe cei cu posibilitǎţi deosebite, pentru ca folosindu-se metode şi procedee specifice particularitǎţilor individuale, sǎ se asigure stimularea dezvoltǎrii lor pânǎ la nivelul maxim al disponibilitǎţilor pe care le are fiecare.
În tratarea diferenţiatǎ a elevilor trebuie sa se evite suprasolicitarea elevilor faţǎ de potenţialul psihic real.
Este evidentă superioritatea tratării diferenţiate şi individualizate. Practicienii cunosc însă foarte bine aspectul consumului (de energie, financiar, de timp etc.) în momentul proiectării/aplicării acestei maniere de lucru. Pentru obţinerea unor reale rezultate în activitatea cu elevii este imperios necesar să se intervină cu modificări de tipul: scăderea numărului de elevi la clasă (nu menţinerea artificială a numărului de 20-25 de elevi), dotarea cu un minim de mijloace didactice (computer, copiator, imprimantă, scanner) adecvate unui proces modern de predare-învăţare etc.
RE: Tratarea diferentiata a elevilor
07.06.2010 23:28 ca răspuns la Maria Borsan.
Sunt Catalina Gilyen, profesor la Scoala Generala Iernut si parerea mea vis a vis de acest subiect este ca scoala si dascalii ar trebuie sa descopere si sa dezvolte aptitudinile elevilor si acest lucru nu este posibil decat lucrand diferentiat cu ei la clasa. Ar trebui sa renuntam la orele sablon, la incorsetarea pe care ne-o da programa scolara, la incercarea de a transmite doar niste cunostinte elevilor pe care apoi ei sa le reproduca mecanic. Mi-as dori ca scoala romaneasca sa puna mai mare accent pe ceea ce stiu sa faca elevii si nu pe ceea ce pot memora. Ar trebui sa intelegem, in primul rand noi, dascalii, ca nu toti elevii nostri vor ajunge intelectuali si daca singura aptitudine a elevului nostru este ca stie sa mature bine, sa facem din el un maturator bun decat un medic prost.
Multumiri doamnei Borsan pentru calitatea cursului.
RE: Tratarea diferentiata a elevilor
16.06.2010 14:06 ca răspuns la Maria Borsan.
De-a lungul timpului am avut ocazia de a interactiona cu cadre didactice care proveneau din medii diferite,insa la fiecare ma intilnit mai mult sau mai putin din ceea ce numim Tact pedagogic.Este ceea ce iese in evidenta la un cadru didactic si reprezinta chiar misterul din jurul acestuia,este modul de abordare a elevului ,de transmitere a unor cunostinte,dar mai mult decit toate este ,,arta'" de a trata diferentiat elevii.Cadrul didactic are obligatia de a sonda si de a afla ceea ce-l diferentiaza pe un copil de celalalt si mai ales de a oferi suportul necesar fiecaruia in a deslusi viata.


Angela Moldovan
RE: Tratarea diferentiata a elevilor
13.10.2010 11:54 ca răspuns la antonia moldovan.
Numele meu este Calin Catalin. Sunt de 11 ani invatator si recunosc ca acest modul ma ajuta foarte mult. In toate seriile pe care
le-am avut, am avut parte de un colectiv eterogen din punct de vedere al caracteristicilor de varsta si individuale. Cunoasterea foarte buna a elevilor este imperios necesara pentru a putea asigura o tratare diferentiata a acestora. Acest modul mi-a dat raspunsul la multe intrebari si mi-a fost de folos in gestionarea unor situatii de invatare aparute in procesul de invatamant.
RE: Tratarea diferentiata a elevilor
02.02.2011 18:46 ca răspuns la Maria Borsan.
Sa plecam de la ideea ca in educatie nu exista retete.Acesta e un lucru foarte adevarat.Trebuie sa ne adaptam zilnic la nevoile si la interesele elevilor,sa gasim mijloace prin care sa-i implicam pe toti elevii in demersul didactic,sa-i cunoastem foarte bine si sa le cerem doar atat cat sunt capabili sa dea.De aceea nu mi se pare corect sa avem o singura programa pe care trebuie sa o parcurgem neaparat,caci sunt copii care nu se ridica la standardele programei.De asemenea ,aceasta programa ne si cam ingradeste creativitatea si felul de lucru la clasa.Da ,stiu ,e important CUM predai un continut,dar sunt elevi care nu pot sa inteleaga un continut in orice fel l-ai prezenta.Atunci ce facem cu acesti elevi?Raman repetenti?Ar trebui sa existe niste standarde minime pe an de studiu.Exista ciclul achizitiilor fundamentale,dar nu le cerem elevilor doar cunostinte fundamentale- adica sa stie sa scrie si sa citeasca,ci ,stim foarte bine ,le cerem mult mai mult.La fel in ciclul de dezvoltare-cine mai poata sa-mi spuna daca elevii retin toate informatiile din geografie si istorie,stiinte si educatie civica?Doar programa le cere,noi ar trebui s-o respectam.Daca cineva vrea sa ne evalueze ,va verifica insusirea cunostintelor dupa programa,nu nu faptul ca te-ai chinuit poate doi ani sa-l inveti pe un elev sa scrie si sa citeasca.Sunt realitati pe care nu toti le putem intelege,sunt sigura ca dascalii din mediul rural stiu despre ce vorbesc.
RE: Tratarea diferentiata a elevilor
01.03.2011 01:36 ca răspuns la Maria Borsan.
Cunoaşterea fiecărui elev este una din cele mai importante provocări pentru un cadru didactic. Într-o abordare complexă şi atractivă, fiecare elev va fi tratat în mod special, ca o individualitate unică şi nu ca parte a unui grup. Responsabilitatea cunoaşterii elevilor, pentru a le descoperi şi a le dezvolta potenţialul, pentru a-i ajuta pe ei să se cunoască, pentru dezvoltarea încrederii în sine este „startul” pentru reuşita activităţii educaţionale. Dezvoltarea materialelor de învăţare adecvate nevoilor individuale constituie baza formării abilităţilor utile în timpul şcolii, dar mai ales după aceea.
RE: Tratarea diferentiata a elevilor
01.03.2011 01:41 ca răspuns la Maria Borsan.
Azi, elevii au nevoie de profesori care să-i ajute să se cunoască, să se descopere pe ei înşişi, dar care să-i ajute să descopere cunoaşterea şi „să înoate” în oceanul informaţional, prin dezvoltarea competenţelor.
(Competenţele cheie pentru educaţia pe tot parcursul vieţii, Cadru european de referinţă, 2004)
1. Comunicare în limba maternă
2. Comunicare în limbi străine
3. Competenţe în matematică şi competente elementare în ştiinţe şi tehnologie
4. Competenţe în utilizare a noilor tehnologii informaţionale şi de comunicaţie (TIC)
5. Competente pentru a învăţa să înveţi
6. Competenţe de relaţionare interpersonală şi competenţe civice
7. Spirit de iniţiativă şi antreprenoriat
8. Sensibilizare culturală şi exprimare artistică
RE: Tratarea diferentiata a elevilor
01.03.2011 01:46 ca răspuns la Maria Borsan.
Tema relaţionării cu părinţii este de mare actualitate, şi încă nedezvoltată în România, iar cadrele didactice au nevoie să ştie despre...
• copil şi despre aşteptările familiei sale
• implicarea familiei în procesul de învăţare
• comunicarea cu părinţii, pentru a răspunde intereselor şi nevoilor acestora
• modalitatea de a oferi sprijin pentru părinţi pentru ca aceştia să ajute copilul la teme
• implicarea părinţilor în activităţile din clasă şi din şcoală
• luarea deciziilor împreună cu părinţii
• respectarea diferenţelor de valori
RE: Tratarea diferentiata a elevilor
01.03.2011 01:58 ca răspuns la Maria Borsan.
Teoria Inteligenţelor Multiple ne ajută să ne cunoaştem elevii şi din perspectiva aptitudinilor lor, a intereselor pe care le manifestă şi ne instrumentează în a-i ajuta să evolueze în mod diferit.
Pedagogia TIM implică faptul că profesorii pot să faciliteze învăţarea în mod diferit pe baza forţei şi a slăbiciunii intelectuale ale indivizilor, pot structura activităţile de învăţare în jurul perspectivei multiple de rezolvare a unei probleme prin folosirea diferitelor tipuri de inteligenţe.
1. Inteligenţa corporal–kinestezică
2. Inteligenţa intrapersonală
3. Inteligenţa interpersonală
4. Inteligenţa lingvistică
5. Inteligenţa logico–matematică
6. Inteligenţa muzicală
7. Inteligenţa vizual–spaţială
8. Inteligenţa naturalistă
RE: Tratarea diferentiata a elevilor
01.03.2011 02:08 ca răspuns la Maria Borsan.
În activitatea didactică, una din cele mai mari provocări în cunoaşterea elevului este identificarea potenţialului elevilor.
1. Cunoaşterea profilul de inteligenţă al elevilor pentru cultivarea potenţialului biopsihologic.
2. Examinarea strategiei proprii de educaţie din perspectiva diferenţelor de potenţial uman.
3. Instruirea diferenţiată a elevilor în conformitate cu profilul lor de inteligenţă.
Profesorii, care „aplică” TIM: personalizează instruirea, fac învăţarea mai autentică şi relevantă, promovează autoevaluarea elevilor, mobilizează şi motivează participarea elevilor în alegeri, decizii şi control, folosesc o gamă largă de metode, tehnici şi procedee, reduc gradul de directivitate.
RE: Tratarea diferentiata a elevilor
01.03.2011 02:12 ca răspuns la Maria Borsan.
Întreaga strategie didactică trebuie să aibă o dimensiune de educare a emoţiilor.
Tratarea diferenţiată a elevilor înseamnă respectarea emoţiilor şi sentimentelor fiecăruia.
De ce este inteligenţa emoţională atât de importantă?
Dacă IQ este un dat genetic, IE este acel tip de inteligenţă pe care o îmbunătăţim constant cu fiecare experienţă trăită şi care influenţează eficienţa unei persoane.
RE: Tratarea diferentiata a elevilor
01.03.2011 02:28 ca răspuns la Maria Borsan.
Cheia pentru implicarea activă a elevilor în învăţare este de a înţelege preferinţele pentru învăţare, stilul de învăţare, cu influenţe pozitive sau negative asupra performanţelor elevilor. (Birkey & Rodman 1995, Dewar 1995, Hartman 1995).
Elevii care nu ştiu cum să înveţe, nu vor fi capabili să devină responsabili, autonomi, cu abilităţi şi atitudini folositoare pe tot parcursul vieţii, necesare pentru reuşita şcolară şi socială.
RE: Tratarea diferentiata a elevilor
01.03.2011 02:40 ca răspuns la Maria Borsan.
În procesul de cunoaştere al elevilor, instruirea/educaţia diferenţiată este răspunsul pe care-l dă cadrul didactic diversităţii de manifestare a elevilor.
Astfel...
• conţinutul, procesul, produsul şi mediul de învăţare se poate diferenţia după profilurile de inteligenţă, nevoile şi interesele elevilor.
• parcurgerea materiei se poate face în conformitate cu ritmurile diferite de învăţare ale elevilor.
• evaluarea este văzută ca un proces formativ, permanent, continuu.
RE: Tratarea diferentiata a elevilor
01.03.2011 02:42 ca răspuns la Maria Borsan.
Răspunsul pentru educaţia diferenţiată se găseşte în importanţa pe care o acordăm cunoaşterii ELEVULUI în calitatea sa de client al serviciilor educaţionale precum şi profesionalismului cu care integrăm activităţile centrate pe procesul diferenţiat de învăţare al elevului în instruire.