Dezvoltarea profesională a cadrelor didactice prin activităţi de mentorat
Proiectul ”Dezvoltarea profesională a cadrelor didactice prin activităţi de mentorat” (noiembrie 2008 – octombrie 2011) și-a propus să asigure accesul la un învățământ de calitate pentru elevii din localitățile defavorizate prin intermediul dezvoltării profesionale continue a cadrelor didactice din învățământul obligatoriu.
Proiectul facilitează activitatea de mentorat la nivelul școlii contribuind astfel în mod direct la îmbunătățirea calificării cadrelor didactice și a formatorilor (mentorilor), acordându-le acestora un sprijin semnificativ în carieră.
În total, cca 29.000 de cadre didactice (20.000 de cadre didactice din mediul rural și cca 9.000 de cadre didactice din mediul urban defavorizat) din 2.700 de scoli au beneficiat de proiect.
La baza întregii construcţii a proiectului a stat conceptul de formare profesională continuă integrată, desfăşurată cu întreaga echipă a şcolii, la opţiunea şcolii şi în interiorul instituţiei şcolare. Prin urmare, decizia asupra alcătuirii pachetului integrat de formare a aparţinut, în ultimă instanţă, cadrelor didactice, echipelor fiecărei şcoli participante în proiect.
În cadrul proiectului au fost elaborate module de formare care s-au constituit în oferte flexibile (cadre curriculare) menite să ofere şcolilor şi fiecărui cursant posibilitatea formulării unor opţiuni personale. Pentru construirea curriuclumului şi a modulelor de formare specifice s-a pornit de la considerarea câtorva criterii fundamentale:
Profesorul, în funcţie de rezultatul analizei discrepanţei dintre nivelului actual de competenţă şi cel dorit, a putut opta pentru 4 module din cele 8 dezvoltate, fie acestea generale (Predarea-învăţarea interactivă centrată pe elev; Evaluarea continuă la clasă; Cunoaşterea elevului; Folosirea TIC în procesul de predare-învăţare) şi/sau specifice (Recuperarea rămânerii în urmă la limba română; Recuperarea rămânerii în urmă la matematică; Valori comportamentale şi reducerea violenţei în şcoală; Management instituţional/de proiect). Mai mult decât atât, fiecare cadru didactic interesat de parcurgerea mai multor module, a avut opţiunea de a parcurge restul materialelor într-un format modern, on-line, utilizând platforma eLearning a proiectului (disponibilă pe portalul proiectului la adresa: http://mentorat.pmu.ro) şi bucurându-se de sprijinul individualizat al mentorului. De asemenea, atât pe parcursul proiectului dar și după finalizarea acestuia, fiecare cadru didactic interesat a avut și va avea în continuare la dispoziție posibilitatea de a parcurge o culegere dinamică de bune practici, disponibilă on-line pe pagina web a proiectului (http://mentorat.pmu.ro), menită să îmbogățească experiența dobândită la clasă și să sprijine în același timp, prin situații și instrumente didactice concrete, activitatea de dascăl.