Mentorat FSE
« Înapoi
Proiectul „Dezvoltarea profesională a cadrelor didactice prin activităţi de mentorat”Proiectul „Dezvoltarea profesionala a cadrelor didactice prin activitati de mentorat” este selectat în cadrul Programului Operational Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane 2007-2013 (POS DRU) si finantat din Fondul Social European.
Proiectul se va derula pe o perioada de 3 ani (2008 – 2011), fiind implementat în parteneriat cu Educaţia 2000+ Consulting şi Millenium Design Group.
Proiectul îşi propune să desfăşoare activităţi de mentorat la nivelul şcolii, contribuind astfel în mod direct la îmbunătăţirea calificării cadrelor didactice şi a formatorilor (mentorilor) şi acordându-le acestora un sprijin semnificativ în carieră.
Obiectivul general al proiectului este de a asigura accesul la un învăţământ de calitate pentru elevii din localităţile defavorizate prin intermediul dezvoltării profesionale continue a cadrelor didactice din învăţământul obligatoriu (clasele I-IX).
Cui se adresează proiectul?
Proiectul îşi propune să creeze o ofertă de dezvoltare profesională a cadrelor didactice din mediul rural şi din oraşele defavorizate, având în vedere un grup ţintă de aprox. 29.000 de cadre didactice, dintre care cca. 20.000 de cadre didactice din mediul rural şi cca. 9.000 de cadre didactice din oraşele defavorizate.
PIR nu a acoperit toate cadrele didactice din mediul rural, acestea fiind cuprinse în programul de mentorat în proporţie de aprox. 70%. Cadrele didactice din mediul rural care nu au fost cuprinse în cadrul Proiectului pentru Învăţământul Rural (2003 - 2009) vor beneficia de mentorat în cadrul programului de faţă.
Proiectul se concentrează asupra acestui grup ţintă deoarece accesul acestor cadre didactice la programe de formare continuă este limitat; testările naţionale şi internaţionale din ultimii ani au arătat o discrepanţă considerabilă între nivelul de achiziţii al elevilor din şcolile oraşelor mari şi cel al elevilor din şcolile rurale şi din oraşele mici;şcolile din aceste zone au resurse didactice limitate iar colaborarea dintre şcoală şi comunitate este redusă; rezultatele intervenţiei de mentorat din PIR a demonstrat eficienţa acestui tip de program.
Proiectul va fi desfăşurat în şcolile din mediul rural şi din mediul urban defavorizat şi, prin aceasta, va contribui la asigurarea egalităţii de şanse şi a accesului la un învăţământ de calitate pentru elevii din medii sociale defavorizate.
De ce formare continuă prin activităţi de mentorat?
Maniera de construire şi de livrare a ofertei de formare adresată cadrelor didactice constituie element important de plus calitativ adus de acest proiect, fiecare cadru didactic fiind consiliat şi sprijinit să-şi identifice un set de ţinte de dezvoltare în funcţie de care să selecteze, împreună cu mentorii, acele module de formare care pot contribui cel mai eficient la atingerea obiectivelor stabilite. Programul de formare, dincolo de oferta generală, dovedeşte un important grad de flexibilitate şi de adaptabilitate la condiţiile particulare din fiecare şcoală.
Mentoratul prezintă o serie de avantaje care sporesc eficienţa formării:
- activităţile din program se desfăşoară în cadrul şcolii, evitând afectarea procesului educativ şi a programului zilnic de activitate a cadrelor didactice şi a elevilor, ca şi dislocarea cadrelor didactice din localităţile de reşedinţă.
- toate cadrele didactice dintr-o şcoală sunt cuprinse în acelaşi program de formare beneficiind, implicit, de un program care facilitează consolidarea echipei şcolii. În cadrul secvenţelor de fomare asistată la distanţă cadrele didactice fiind prevăzute atât sarcini de muncă individuală cât şi sarcini de muncă în echipă şi vor utiliza un set de instrumente software gândit şi dezvoltat să ajute la realizarea programului de dezvoltare profesională.
- programul este structurat pe 5 etape de intervenţie la nivelul fiecărei unităţi şcolare: prezentarea ofertei de formare; analiza de nevoi la nivelul grupului de cadre didactice; stabilirea ţintelor de dezvoltare profesională pentru fiecare cadru didactic; sesiunile de formare directă şi cele de formare asistată la distanţă; evaluarea şi certificarea participanţilor
Mentorul de dezvoltare profesională... mai mult decât un formator
Cei 50 de mentori care desfăşoară activitatea de mentorat din proiect sunt cadre didactice ce beneficiază de experienţă atât la catedră cât şi în calitate de mentor şi/sau formator, cu reale aptitudini pentru lucrul în echipă, precum şi excelente capacităţi de comunicare, de analiză şi inovaţie.
Întreaga echipă de mentori a beneficiat de un program susţinut de dezvoltare profesională (ca formatori şi ca mentori de dezvoltare profesională continuă) şi are, de asemenea, prevăzută în program o activitate periodică de actualizare a informaţiilor şi de schimb de bune practici.
Ce module de formare propune programul de mentorat
Programul de mentorat utilizează un curriculum specific, ce cuprinde 8 module pe tematici diferite.
Programul are la bază modulele elaborate în anul 2004 în cadrul PIR, care au fost revizuite şi îmbogăţite cu subiecte şi aplicaţii practice de actualitate şi acreditate.
Cele 8 module actualizate pot fi grupate în două mari categorii - module generale şi module specifice - fiecare categorie cuprinzând următoarele titluri:
Module generale:
Module specifice:
Modulele sunt astfel structurate încât cadrele didactice, stabilindu-şi propriile ţinte de dezvoltare profesională sub îndrumarea mentorilor, îşi vor putea selecta modulele pe care doresc să le urmeze pe parcursul unui semestru. Fiecare cadru didactic va putea opta pentru o combinaţie de 4 module din cele 8 disponibile în program.
De asemenea, fiecare cadru didactic interesat va putea parcurge modulele de mentorat într-un format modern, on-line, utilizând platforma de eLearning a proiectului disponibilă pe portalul proiectului la adresa:
mentorat.pmu.ro
Rezultatele anticipate ale proiectului
De asemenea, la finalul proiectului:
Conţinutul acestui material nu reprezintă în mod obligatoriu poziţia oficială a Uniunii Europene sau a Guvernului României. Pentru informaţii detaliate despre celelalte programe cofinanţate de Uniunea Europeană, vă invităm să vizitaţi www.fonduri-ue.ro |
Interes general
04.10.2011 - Conferinta inchidere04.10.2011 - Anunt privind achiziția de servicii de cazare, hrană, închiriere săli de conferinta si echipamente aferente organizarii conferinitei de inchidere a proiectului “Dezvoltarea profesională a cadrelor didactice prin activităţi de mentorat”, ID proiect 3537. 15.09.2011 - Documentatie de atribuire de servicii de cazare, hrană si închiriere săli de seminar ID 3537Anunt privind achiziția de servicii de cazare, hrană, închiriere săli de seminar aferente organizarii conferinitei de inchidere a proiectului “Dezvoltarea profesională a cadrelor didactice prin activităţi de mentorat”, ID proiect 3537. 2009.05.01 Anunţ privind conferinţa de lansare a proiectuluiÎn perioada 14-16 mai 2009 va avea loc la Poiana Braşov, în complexul hotelier Ana, conferinţa de lansare a proiectului Dezvoltarea profesională a cadrelor didactice prin activităţi de mentorat”, proiect selectat în cadrul Programului Operaţional Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane 2007- 2013 (POS DRU) şi finanţat din Fondul Social European. |